פורום תיאורטיקנים - עם פרופ' איל אדלר

פורום תיאורטיקנים - עם פרופ' איל אדלר
יום רביעי, 1 יוני 2022, 18:00
הוסף ללוח שנה
חדר 304
בהשתתפות: 

איל אדלר: יצירותיו התזמורתיות והקאמריות מנוגנות מעל במות ופסטיבלים מרכזיים בארץ וברחבי העולם-  בארצות-הברית, קנדה, גרמניה, אוסטריה , אנגליה, צרפת, פינלנד, הונגרייה, צ'כיה, רומניה, רוסיה, ליטא, דרום קוריאה, ארגנטינה ועוד. יצירתו Alone, I return from the Night  בוצעה בכורה בפילהרמונית של מינכן בנובמבר 2019 בניצוחו של עומר מאיר וולבר, עם הסולנית הילה בג'יו. Resonating Sounds לתזמורת גדולה הוזמנה ובוצעה בבכורה עולמית על ידי דניאל ברנבוים ותזמורת תזמורת דיוואן מזרח-מערב במסגרת הסיור הבין לאומי של התזמורת בקיץ, 2014 בפסטיבל ה BBC-,Proms אלברט הול בלונדון; פסטיבל זלצבורג; פסטיבל לוצרן, ותיאטרון קולון בבואנוס איירס. היצירה הושמעה והוקלטה ב Radio Swiss - וב- BBC Radio 4. התזמורת הפילהרמונית הישראלית בניצוחו של זובין מהטה ביצעה בבכורה מחודשת את Crystallization ב-. 2012יצירתו Chase לגיטרה חשמלית בפרס הראשון בתחרות קומפוזיציה בין לאומית בלונדון של חברת ,RMN Records 2018.
יצירותיו נוגנו על ידי מיטב התזמורת והאנסמבלים בארץ ובהן: סולני תל אביב בניצוח ברק טל; תזמורת ירושלים רשות השידור בניצוח פרדריך שזלן; תזמורת הסינפונט רעננה בניצוח עומר מאיר וולבר; הקאמרטה הישראלית ירושלים בניצוח אריאן מטיאק; התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון בניצוח אילן וולקוב; אנסמבל המאה ה-21, ועוד. בנוסף, בוצעו יצירותיו בפסטיבלים שונים כגון: פסטיבל ירושלים הבין לאומי למוסיקה קאמרית; ACL- האגודה האסיאתית הבין לאומית למוסיקה חדשה; פסטיבלISCM  של האגודה הבין לאומית למוסקה חדשה, ועוד. 
איל אדלר כיהן כמלחין הבית של אנסמבל מיתר וכיועץ האנסמבל בין השנים 2006-2014. יצירותיו מוקלטות ומושמעות ברדיו בארץ ובחול. יצירותיו יוצאות לאור באופן קבוע מטעם המכון למוסיקה ישראלית, ומלי. סיים בהצטיינות תואר אמן באקדמיה למוסיקה ומחול בירושלים  , וכן דוקטורט בקומפוזיציה באוניברסיטת מקגיל במונטריאול. דר. אדלר הינו מרצה בכיר לקומפוזיציה ותיאוריה באקדמיה למוסיקה ומחול בירושלים החל מ- 2001, וכיהן בה בתפקידים שונים כגון: ראש החוג לקומפוזיציה וניצוח; דיקן הסטודנטים ; ראש מחלקת יצירה רב תחומית, ועוד. כיהן כיושב ראש איגוד הקומפוזיטורים הישראלי. דר. אדלר מוזמן רבות כמלחין אורח לכיתות אמן בקומפוזיציה בגרמניה, אוסטריה, ליטא, קנדה ועוד.   איל אדלר הינו  חתן פרס ראש הממשלה לקומפוזיטורים, וזוכה בשני פרסי אקום.
אתר הבית

בתכנית: 

יחסי גומלין בין טקסט לתזמור במחזור השירים Alone , I return from.the Night לסופרן ותזמורת גדולה, 2019. טכסטים מאת דויד פוגל.

היצירה נכתבת בשנת 2012 להזמנת תזמורת הקאמרטה הישראלית ירושלים. היא בוצעה בבכורה מחודשת בגרסה לתזמורת גדולה כולל שני אינטרלודים נרחבים בנובמבר 2019, להזמנת הפילהרמונית של מינכן בניצוח עומר וולבר עם הסולנית הילה בג'יו. 
בשירת דויד פוגל מתח פנימי, ניגודים דרמטיים ודימויים עזים וקודרים. שלושת השירים במחזור סובבים סביב מוטיב החיים והמוות, אך בזמן שאלמנט הכיליון גלוי בשיר הראשון (כבדה תחרוק עגלתי לרגעים כעמוסה אלפי מתים), הוא נסתר בשיר השני (ואת – עוד שלווה תנומי על יצועך) ובשיר השלישי (שם נעמוד בחרדה ונצפה לפני היפתח השער האפל הגדול). התזמור ביצירה נובע כולו מן הדימויים הטכסטואליים: השיר הראשון מתחיל  במנעד הנמוך והקודר של כלי התזמורת, במוטיבים איטיים ובמרקם סבוך ומורכב. בהמשך יש רגע של התבהרות ועלייה למנעד הגבוה, האוורירי: זמר חרישי אשלח על פני גלי הליל שיעבור למרחק. השיר מסתיים כפי שהחל: סוסי מאזינים ועולים לאט. התזמור כאן מינימליסטי, פוינטיליסטי (נקודתי) ונוצרת תחושה של התרוקנות והיעלמות.
השיר השני ארוך ומגוון יותר ועשיר בדימויים שונים: יום סתיו יפוח. בידו החיוורה, הרועדה, אט יפשוט השמלה השחורה מעל כפרך הנם. תחושת הארוטיקה המלווה את אפלולית הלילה אופיינית לשירי פוגל, כמו גם לרומנים שכתב. בשיר זה הן הקו הווקאלי של הזמרת והן התזמור עשירים, מגוונים ודרמטיים ומגיעים לשיאם בלב השיר: בודד אשוב מן הלילה, חרש לה אשתחווה – "אמרי שלום אל גבירתך!" האם הסיום מרמז לשינה שלווה או למוות ולתכריכים? ואת – עוד שלווה תנומי על יצועך. ייתכן מאד כי הסוף הזה מתקשר לתחילת השיר: אט יפשוט השמלה השחורה מעל כפרך הנם. מול משכנך הלבן…
השיר השלישי, "לפני השער האפל" מתאפיין במרקמים תזמורתיים מורכבים, סקציית כלי הקשה נרחבת, המוסיפה צבעים וגוונים ומתח הנוצר בין מנעדי קיצון במהלך השיר. השיר עוסק ,כקודמיו, במוטיב החיים והמוות ובנוסף לכך יש בו מסע פנימי מתמיד: דרך ימים ולילות, כולנו שחוחים נלך, ובחשאי, עד הגענו אל השער האפל, הגדול.על כן הוא ניתן לפרשנויות מוסיקליות מגוונות: תחושת המסע והתנועה וכן החרדה מפני הבלתי נודע מתבטאות מוסיקלית בין השאר במעברים רבים בין אקורדים ומרכזים צליליים שונים. סיום הטקסט בפי הזמרת, כילדים נבערים, שם נעמוד בחרדה, ובחשאי, מוביל לקודה אינסטרומנטלית נרחבת ובה מקצת נגני התזמורת עוברים לנגינה בגונגים וב-Glockenspiel, כלי הקשה בעל גוון פעמוני. יש כאן אזכור צלילי-דרמטי לדימוי השער ולציפייה שייפתח (פעמון או גונג המצלצל בשער). לסיום זה נוספת במוסיקה תחושת אופטימיות עדינה ברגע הסיום, כאשר האווירה החמורה משתנה לרגע לטובת נקודת אור ושאיפה לממד חדש המגולם ומרומז במלים: ונצפה, לפני היפתח השער האפל הגדול. האלוזיה לתפילת הנעילה החותמת את מחזור יום הכיפורים מוסיפה תחושת כמיהה להתחדשות:  "פתח לנו שער, בעת נעילת שער, כי פנה יום"...