מברהמס ועד מזרח תיכון חדש - התזמורת הסימפונית ע"ש מנדי רודן

מברהמס ועד מזרח תיכון חדש - התזמורת הסימפונית ע"ש מנדי רודן
ג, 10 דצמבר 2013, 22:00
הוסף ללוח שנה
אולם ימקא - רח' דוד המלך 26, ירושלים
בהשתתפות: 

מנהל מוסיקלי ומנצח איתן גלוברזון
התזמורת הסימפונית ע"ש מנדי רודן

בתכנית: 

צבי אבני - מזרח תיכון חדש

יוהאנס ברהמס - קונצ'רטו כפול לכינור ולצ'לו אופוס 102
סולנים: כינור- רועי שילוח צ'לו- צבי פלסר 

יוהנס ברהמס- סימפוניה מס' 2 ברה מז'ור אופוס 73

פרופ' צבי אבני על יצירתו החדשה, "מזרח תיכון חדש", שהוזמנה עבור התזמורת בתרומתה האדיבה של משפחת רודן:
מאז המצאתו, ע"י שמעון פרס כמדומני, עובר המושג "מזרח תיכון חדש" מנעד רחב של התייחסויות, החל בתמימות דון קישוטית כמעט ועד לציניות לגלגנית, בהתאם להשקפת הדובר ולדעותיו. בשני הפרקים של היצירה שכתבתי, לפי הזמנת האקדמיה לתזמורת הסטודנטים, אפשר למצוא מומנטים לכאן ולכאן, אך דומני שבבסיס היצירה קיימת מידה רבה של אירוניה, שקל להבחין בה.

הרעיון לכתוב פרק על ים המלח עלה בדעתי לפני שנים מספר, כשטיילתי באיזור לעת השקיעה. הקווים המסולסלים של ההרים מסביב המשתזרים זה בזה נראו לי בדימיון כרקע מתאים לחיבור מלודיות ארוכות נשימה, לעיתים כמעט ללא ליווי. אך כשהתחלתי לחבר את המוסיקה בסתיו 2012 עלה בדעתי גם הדרדור הממושך המתרחש במקום מופלא זה, וכך נכנס לענין המומנט האירוני. תוך כדי עבודה עלה בדעתי השם "ים המלח, קווים לדמותו", כשבהשמטת ה-ד', משתנה המובן טוטאלית. הקטע הוא בעל אופי לירי והאלמנטים המלודיים בולטים בו רוב הזמן, פרט לנקודת שבירה דיסוננטית למדי באמצע.

הפרק השני הוא מארש שיש בו אלמנטים גרוטסקיים. הוא בנוי בצורת א-ב-א כשהחלק האמצעי הוא מעיין "טריו" קצר עם ציטטה מרומזת משיר לכת המוכר לכל ישראלי, למיטב שיפוטי. שני הפרקים יחד נמשכים כעשר דקות, ואני מאמין שאינם קשים להבנה גם בשמיעה ראשונה.