לרגל שבוע הספר - סקירת ספרים שכתבו אנשי האקדמיה בשנתיים האחרונות

לרגל שבוע הספר - סקירת ספרים שכתבו אנשי האקדמיה בשנתיים האחרונות
10.6.2013


להלן סקירה קצרה אודות  ספרים מאת: פרופ' צבי אבני, ד"ר מיכאל קלינגהופר, ד"ר זכריה פלווין, ד"ר מיכל זמורה כהן וד"ר דן רונן


במפעם אישי: פרקי חיים ומוסיקה, מאת פרופ' צבי אבני
הוצאת מבע, 2012
בספריית האקדמיה: ML410.A9 A9

הספר כולל בחלקו סקירה אוטוביוגרפית שבה מתאר המחבר דמויות בולטות בחיי המוסיקה בישראל במהלך יותר משישה עשורים, כגון: יהויכין סטוצ‘בסקי, ברכה צפירה ורבים אחרים. בנוסף לכך כלול בספר קובץ מאמרים של פרופ‘ אבני על נושאים מוסיקליים אקטואליים כמו מוסיקה אלקטרונית, השיר המזרחי ועוד.

אודות הספר: "כמי שהיה שותף לצמתים המכוננים בחיי המוסיקה האמנותית בישראל, מגולל אבני את סיפור חייו שידעו לא מעט תהפוכות למן הגיעו ארצה מגרמניה כילד עם הוריו בשנת 1935. הוא מתאר את לבטיו כיוצר, את מפגשיו המרתקים עם מוסיקאים בארץ ובחו"ל, וחולק עם קוראיו הרהורים נוקבים ומעוררי מחשבה על מוסיקה, תרבות ואמנות"

לקריאה נוספת

 
Mr. Karr, Would You Teach Me How to Drive a Double Bass,  מאת ד"ר מיכאל קלינגהופר
בספריית האקדמיה: MT790.K5 M7 

הספר מיועד לכל מי שמעוניין באמנות הנגינה בקונטרבאס, ומבוסס על השיטה וטכניקת הלימוד של וירטואוז הקונטרבאס גארי קאר.

אודות הספר: "הספר מתאר את המתודה של ד"ר קלינגהופר, שהעמיד דורות של נגני קונטרבאס בישראל, ביניהם אבישי כהן ועומר אביטל, וכולל את כל הטיפים והטריקים הנהדרים שהפכו את תלמידיו למוסיקאים כל כך גדולים".

לקריאה נוספת

 
גארי ברתיני, מאת ד"ר מיכל זמורה כהן (לשעבר ראש האקדמיה, חברה בוועד המנהל של האקדמיה)
הוצאת כרמל, 2012
בספריית האקדמיה:ML422.B42 Z5 

ביוגרפיה מוסיקלית המסכמת את פעילותו של המנצח גארי ברתיני על רקע התפתחותם של חיי המוסיקה בישראל. הספר מבוסס על הקלטות של מבקר המוסיקה חגי חיטרון, וכותבים בו גם אישים מעולם המוסיקה והמחול על העבודה במחיצתו, על קפדנותו ושאיפתו לשלמות.

אודות הספר: "מי שמכיר את כתביה של זמורה-כהן עוד משנות ה-40 של המאה הקודמת לא הופתע. כדרכה, היא הטילה סדר בבלגן, ואחרי שכתבה את שלושת הפרקים הראשונים (פרולוג, תצוגה והתחלות), בנתה את הספר לפי תימות מחיי ברתיני: מקהלה (פרק רביעי), חינוך ומחול (חמישי), תיאטרון, תזמורת, אופרה, מסעות חובקי עולם - ובסוף אפילוג.
בידה הבוטחת והמדויקת היא מילאה את הפערים העצומים - פערי תוכן וסגנון, ז'אנר וצורה - שרובצים בין הפרקים הללו שנכתבו כזכור בידי כותבים שונים, בקטעים מקשרים רבים. חלקם על אודות ברתיני; ורובם, ולאו דווקא מתוך רלוונטיות לגיבור שלה, הנוף המוסיקלי של זמנו כרקע והקשר לצמיחתו ופעילותו".

לקריאה נוספת

 
בלב שומע צלילי ריפוי לעוינות, לטינה ולעלבון בחברה בישראל, מאת ד"ר זכריה פלווין
הוצאת פרדס, 2012
בספריית האקדמיה: ML3845.P5 H4

בלב שומע מבקש לעשות את הבלתי אפשרי, במושגי השיח הישראלי הקיים: זהו מבוא לתיקון חברתי, שעל אף נגיעתו העמוקה בחיים הפוליטיים וההיסטוריים של העם היהודי, נמנע מקיצורי דרך ומרשמי־בזק לפעולה פוליטית קונקרטית – לא במישור של ההנהגה המדינית ולא במישור של קבוצות האוכלוסייה השונות ויחסי הכוח ביניהן. הספר מציע אופק פוטנציאלי של שינוי ותקווה בחיי הפרט והכלל גם יחד, מבלי להצטמצם לשיח פוליטי־היסטורי בלבד מחד גיסא, או לשיח פסיכולוגי בלבד מאידך גיסא. הדגש העיקרי בו הוא על המשגה – נדירה בבהירותה – של מטענים רגשיים ואווירה בין־אישית המאפיינים את יחסי האנוש בחברה הישראלית, במטרה לרדת לשורש המלכוד שבו אנחנו נתונים, ולהציע דרכים חדשות להיחלצות ממנו. פלווין גורס, בין שאר, כי עלייה על מסלול של תיקון חברתי עשויה להסתייע, לשאוב עידוד, תמיכה, כוח, מהיחשפות למוסיקה קלאסית.

אודות הספר: "התזה של זכריה פלווין - פסנתרן, מורה, מלחין, מוסיקולוג, חוקר תרבות - נראית מפתיעה, מרחיקת לכת: ד"ר פלווין מאמין, עם נימוקים, כי ליצירות קלאסיות יש השפעה מוסרית טובה ומיטיבה. בספרו הוא כותב כי יחסי האנוש בישראל מאופיינים ברגשות של טינה ועוינות, וכי "יצירות המוסיקה האמנותית של הקאנון הקלאסי (המערבי והמזרחי) עשויות לשמש מקור השראה לאלה שהשתחררו מהטינה, וגם לעזור להם להושיט יד ולגאול את אלה שעדיין לכודים בה וסובלים ממנה".

לקריאה נוספת

 
ריקודי עם בישראל, מאת ד"ר דן רונן (חבר הועד המנהל ונאמן כבוד של האקדמיה)
הוצאת כרמל, 2011
בספריית האקדמיה: GV1704.R65 R5

הספר ”ריקודי עם בישראל“ הוא ניתוח מעמיק ומקיף של שרשי התופעה הייחודית של ריקודי העם בישראל; מרכיבי התופעה ותפקודיה החברתיים. הספר מתייחס להקשריה התרבותיים והאידיאולוגיים, לשורשיה במסכתות החגים בקיבוצים, הרקע לצמיחתה ומקורות ההשראה של יוצריה אז והיום. הספר עוסק בנושאים רבים: מהו ריקוד עם ישראל, האם ניתן להגדיר ”ישראליות“ במחול, מדוע עשרות אלפים רוקדים ריקודי עם, מהי ההשפעה של ריקודי העם והרקדנים ושל להקות ריקודי העם, על התפתחות סצנת המחול בישראל ועוד.

אודות הספר: "הספר סוקר מתוך אמפתיה רבה את ריקודי העם הישראליים שעמדו במבחן הזמן ועומד על סוד קסמם שלא פג".

לקריאה נוספת