ברכות למורי האקדמיה פרופ' אמנון וולמן וצביה ליטבסקי ולבוגר האקדמיה איתן שטיינברג על זכייתם בפרס אקו"ם

ברכות למורי האקדמיה פרופ' אמנון וולמן וצביה ליטבסקי ולבוגר האקדמיה איתן שטיינברג על זכייתם בפרס אקו"ם
9.2.2015

פרס ע"ש מנחם אבידום על הישג השנה למלחין אמנון וולמן על יצירתו "אזור מאובק" 
מתוך נימוקי השופטים: פרס הישג השנה ע"ש אבידום ניתן השנה למלחין אמנון וולמן על יצירתו "אזור מאובק", שנכתבה עבור אביגיל ארנהיים – קריינית, ורד דקל – סופרן, מירה זכאי – אלט, חנן בן סימון – טנור, טל שיבי – רקדן, וששה רמקולים הממוקמים מסביב לקהל. היצירה משתמשת בטקסטים מאת הנס ארף וג'ורג' ברכט. 
היצירה "אזור מאובק" נבחרה כהישג השנה כיוון שהיא יצירה מרתקת בכל רגע ורגע, נותנת ביטוי לאמנות המורכבת של הלחנה תוך נשימה קומפוזיטורית ארוכה. כמו ביצירות אחרות שלו, גם ביצירה זו, וולמן הוא מעין ממשיך טבעי של תיאטרון האבסורד, המסב את תשומת לבנו לנקודת מבט של העדר תכלית, של האפשרות המועטת לומר דברים, של קיום מחוץ לכל סדר או הרמוניה, ושל התבוננות מבחוץ על עצם אותו קיום. 
כדרכו של אמנון וולמן בהלחנה, זוהי יצירה אקספרימנטלית, הנותנת מקום נרחב לאישיותם של המבצעים ולאימפרוביזציה מונחית. בזכות הבחירה של הטקסטים, עיבודם, והנחיות האימפרוביזציה נוצרים ביצירה "משטחי" דיבור ו"משטחי" שירה הנמצאים באינטראקציה מתמדת עם פס הקול המושמע ברמקולים, וכך, למרות החופש היחסי ואולי גם בזכותו – נפרשת יריעה רחבה ומשכנעת ביותר של טקסטורות, מצלולים, ומשטחים ווקאליים שונים, ונוצר מארג צלילי מוזיקלי היוצר עולם מובחן בפני עצמו. באורח פרדוקסלי ועוצמתי, למרות שחלקה הלא קטן של היצירה מושר ומדובר בג'יבריש – התחושה בסוף היא שמשהו בעל משמעות נאמר ושאנחנו כשומעים מבינים אותו.

פרס אקו"ם ע"ש נתן יונתן ליצירה המוגשת בעילום שם בתחום השירה יוענק למשוררת צביה ליטבסקי על סיפרה "צופית חותרת נגד הרוח"
מתוך נימוקי השופטים: עולם שירי מופלא ועדין,  בעל נופך מטאפיסי מובהק עקבי ושלם בכל השירים בספר. אין קול כזה בשירה העברית שנמנע בעקביות מעיסוק גלוי בריאלי, באקטואלי נמנע מציון זמן ומקום מוגדרים, כדי להיפגש עם הנסתר.  בשיריה של ליטבסקי יש יצירת מרחב שירי ייחודי המשלב ארוטיקה נשית והגות. עומק רוחני, אהבה וכמיהה לעולם, לטבע. כל זה לצד אנושיות ומבט מקיף על חיי אדם. השפה מאופקת מדויקת מאד, לא מתלהמת.

פרס אקו"ם ע"ש פאול בן חיים על מפעל חיים למלחין איתן שטיינברג
מתוך נימוקי השופטים: ד"ר איתן שטיינברג הוא יליד הארץ, בוגר האקדמיה למוזיקה בירושלים ואוניברסיטת קליפורניה בברקלי, והיום פרופ' מן המניין למוזיקה באוניברסיטת חיפה. במהלך עשרות שנות הלחנה זכה להכרה נרחבת והוקרה רבה על פועלו כמלחין וזכה בפרסים שונים כמו פרס אקום על הישג השנה, פרס לנדאו לאמנויות הבמה, ופרס ראש הממשלה למלחינים. יצירותיו בוצעו ע"י גופים מובילים בארץ ובעולם כמו התזמורת הפילהרמונית הישראלית, התזמורת הסימפונית ירושלים, הסינפונייטה הישראלית באר שבע, אנסמבל סולני תל אביב, אנסמבל המאה ה-21, התזמורת הלאומית של פינלנד, התזמורת הסימפונית של טביליסי, האנסמבל האמריקני Boston Musica Viva, ועוד.
יצירותיו של איתן שטיינברג מגלמות את שפתו המוזיקלית הייחודית, המשלבת בתוכה באופן אינטגרלי מקורות קלאסיים, אתניים ועכשוויים. ביצירותיו ניכר כשרונו הרב בבניית מבנים מוזיקליים מרהיבים, ניכרת הוירטואוזיות שלו בכתיבה להרכבים כליים וקוליים כאחת, וניכרת חדשנותו בהתמודדות עם נושאים מוזיקליים ועיוניים ובשימוש בקול האנושי.
שיתוף הפעולה רב השנים של שטיינברג עם הזמרת והיוצרת הרב-תחומית אתי בן-זקן, הניב עד כה עשרות יצירות שהוא כתב לקולה, בהן יכול היה להפליג באקספרימנטציה קולית, לחקור את גבולות הקול האנושי ואת הגבולות בין האמנויות השונות. מעבר לכל אלה, עיקר אמנותו הקומפוזיטורית של איתן שטיינברג הוא בחיבור. במוזיקה שלו חוברים יחד משוררים שונים, שפות שונות (כמו עברית, ערבית, אנגלית, לאדינו, ארמית, לטינית ועוד), טקסטים מובנים ובלתי מובנים, חומרים עממיים וחומרים מקוריים שלו, אלמנטים ויזואליים, תיאטרליים ומוזיקליים - וכל אלה עוברים את "כור ההיתוך שטיינברג" כדי ליצור אינטגרציה נפלאה, ושפה מוזיקלית אישית ביותר. לא ייפלא כי שטיינברג הוא ממקימי אנסמבל מודאליוס – אנסמבל רב סגנוני ובין תרבותי, המבצע מוזיקה מימי הביניים, יצירות עכשוויות, ועיבודים לשירי-עם מקהילות אתניות שונות בישראל, בשמונה שפות, וחבריו באים מתחומי המוזיקה הקלאסית והאתנית כאחת.
חיבור בין עולמות שונים, הוא בעצם קירוב לבבות. פועלו של איתן שטיינברג גם מהווה תרומה קומפוזיטורית חשובה למוזיקה האמנותית בישראל, גם מעמיק את קשרי המוזיקה המקורית הישראלית עם מסורותיו של עם ישראל ועם מסורות מוזיקליות בכלל, וגם נותן מסר חד משמעי של קירוב לבבות, ולכן שמחה גדולה ומכופלת היא להעניק לו את פרס אקו"ם למפעל חיים לשנת 2014.