האופרה האיטלקית הרומנטית מרוסיני עד פוצ'יני

מרצה:  פרופ' אמריטוס יהואש הירשברג

האופרה האיטלקית במאה התשע עשרה הייתה צורת הביטוי האמנותי האהובה והפופולארית ביותר באיטליה, והיא הגיעה לרמה גבוהה ביותר הן מבחינת פיתוח טכניקת הבל קנטו, הן מבחינת עוצמת ההבעה הרגשית הגלומה בה. בתי אופרה פעלו בכל ערי איטליה, החל במילנו ובנאפולי שבהן פעלו עד חמישה בתי אופרה בבת אחת וכלה בערים בינוניות שבהן פעל בית אופרה אחד. בתי האופרה מילאו תפקיד חשוב במאבק נגד השלטון האוסטרי ובגיבוש ההבעה בשפה האיטלקית בדיאלקט הרשמי של פירנצה, והצגותיהם היו שיחת היום בכל חוגי החברה האיטלקית.

לאופרה האיטלקית נודעה השפעה עצומה על האופרה הצרפתית, ועל גיבוש השפה האופראית במדינות גרמניה, ברוסיה, ובתרבויות הלאומיות באירופה כגון בצ'כיה, בהונגריה, ובארצות הברית. כל שעור יתמקד באחת האופרות הרומנטיות הגדולות וילווה בהדגמות מסרטים.

נושאי השעורים:

    1.  שעור מבוא: * שפת האופרה האיטלקית, אמצעיה המוסיקליים-דרמטיים, היחס בין ליברטו למוסיקה, מערכת הזמן האופראי.
                         * האופרה בחיי התרבות והפוליטיקה של איטליה כחלק מתנועת ה Risorgimento ואיחוד איטליה.
      2. ג'ואקינו רוסיני והסוגות האופראיות – סריה, בופה וסמי סריה. האסתטיקה של רוסיני וטכניקת הבל קנטו.
      האופרה סריה: הנערה מן האגם La Donna del Lago (1819)
      3. רוסיני: האופרה בופה: הספר מסיביליה (1816)
      4. גאיטאנו דוניצטי והאופרה סריה: Roberto Devereux (1833)
      5. דוניצטי והאופרה סמי-סריה: Linda di Chamounix (1842)
      6. וינצ'נצו בליני ועולם הבל קנטו ההרהורי: Norma (1831)
      7. הרצאת אורח: פרופ' בלה ברובר (האקדמיה למוסיקה): התעוררות האופרה הרוסית והשפעת האופרה האיטלקית
      8. ג'וזפה ורדי והריזורג'ימנטו: נבוקו (1842)
      9. ורדי ושקספיר: מקבט (1847)
      10. ורדי הריאליסט: לה טרביאטה (1853)
      11. ג'אקומו פוצ'יני והרגישות החברתית: לה בוהם (1896)
      12. פוצ'יני והווריזמו האכזרי: טוסקה (1900)

      את הקורס ילווה ספרי "קסם האופרות של ורדי" (הוצאת כרמל, 2014) שהמשתתפים יוכלו לרכוש ישירות מההוצאה בהנחה של 50%.

       


יהואש הירשברגפרופ' אמריטוס יהואש הירשברג -
יליד תל אביב (1938), בעל תואר דוקטור במוסיקולוגיה של אוניברסיטת פנסילבניה 1971.  מאז 1971 פרופסור  בחוג למוסיקולוגיה, האוניברסיטה העברית, בה כיהן כראש חוג (1980-84) , ומרצה לתולדות המוסיקה באקדמיה למוסיקה ומחול בירושלים. כמו כן הקים את התכנית הרב תחומית (לימודים כלליים) ועמד בראשה בשנים   1985-92.  בשנים 2000- 1993 כיהן כראש המכון למדעי הרוח הכלליים בפקולטה למדעי הרוח. אוקטובר 2004-2001 יו"ר ועדת ההוראה של הפקולטה למדעי הרוח. פרופ' הירשברג הינו חתן פרס אנגל לשנת 2011, ועמית כבוד של האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים לשנת 2013. 
 

 

 

קורס שנתי, 12 מפגשים (6 בכל סמסטר) , בימי חמישי בשעות 18:00-19:30.

עלות הקורס: 1,200 ₪, 1,080 ₪

 

סמסטר א:  2016: 1/12, 15/12, 29/12

                 2017: 12/1, 26/1, 9/2

סמסטר ב:  2017:  3/3, 16/3, 30/3, 20/4, 4/5, 18/5

שתף: